برنامه و سرفصل دروس دوره دكتري رشته آمار زيستي
فصل اول
مشخصات كلي، برنامه و سرفصل دروس دوره دكتري رشته آمار زيستي
مقدمه:
باتوجه به سياست آموزش عالي كشور در جهت گسترش و تقويت دورههاي تحصيلات تكميلي و بمنظور تربيت و تكميل كادر هيأت علمي دانشگاهها برنامه آموزشي و پژوهشي دوره دكتري آمار زيستي در شوراي عالي برنامه ريزي آموزشي تصويب شد.
1- تعريف و هدف:
دوره دكتري آمار زيستي بالاترين مقطع تحصيلي دانشگاهي است كه در اين رشته به اعطاي مدرك دكتري آمار (پي.اچ.دي) ميانجامد و مجموعهاي هماهنگ از فعاليتهاي پژوهشي و آموزشي است كه برنامه آن با اهداف زير تهيه گرديده است.
الف) نوآوري و ارتقاء سطح آمار علمي در كشور در زمينه آمار زيستي.
ب) تربيت نيروي انساني كارآمد براي تدريس و تحقيق در دانشگاهها و مؤسسات آموزشي و پژوهشي.
2- طول دوره و شكل نظام:
طول دوره دكتري آمار زيستي براساس آئين نامه آموزشي دوره تحصيلات تكميلي مصوب شوراي عالي برنامه ريزي حداكثر 5/4 سال است و به مرحله آموزشي و پژوهشي تقسيم ميگردد.
مرحله آموزشي پس از پذيرفته شدن داوطلب آغاز ميگردد. دانشجو در طول اين مرحله توانائي لازم را جهت شروع كارهاي پژوهشي بايد بدست آورد. اين مرحله با قبولي دانشجو در يك امتحان جامع پايان ميپذيرد. مدت تدريس هر واحد درسي نظري 17 ساعت، عملي 34 ساعت و كارآموزي 51 ساعت در طول يك نيمسال تحصيلي خواهد بود.
مرحله پژوهشي رسماً پس از اتمام مرحله آموزشي شروع ميگردد در اين مرحله دانشجو با سرپرستي يكي از استادان تحت نظر كميته تحصيلات تكميلي در يكي از زمينههاي آمار زيستي به انجام پژوهش ميپردازد.
3- تعداد و نوع واحدهاي درسي:
الف: دانشجويان موظفند در صورت نياز حداكثر تا 24 واحد دروسي را كه استاد راهنما به عنوان دروس كمبود يا جبراني پيشنهاد مينمايد با تائيد گروه آموزشي بگذرانند.
ب: تعداد واحدهاي درسي دوره دكتري آمار زيستي در دوره آموزشي غير از دروس پيشتاز 24 واحد درسي است. از اين دروس دانشجويان موظفند 18 واحد اختصاصي از جدول (1) و 6 واحد آن را از جدول (2) انتخاب نمايند. به علاوه يك رساله تحقيقي معادل 24 واحد طبق آئين نامهها و ضوابط مربوطه تدوين و ارائه نمايند.
4- شرايط علمي براي دريافت دانشنامه دكتري آمار زيستي:
1- دارا بودن درجه كارشناسي ارشد آمار زيستي از يكي از دانشگاههاي داخل يا خارج از كشور.
2- گذراندن حداكثر 24 واحد از دروس پيشنياز دوره صورت نياز (به تشخيص استاد راهنما و تائيد كميته تحصيلات تكميلي گروه آموزشي)
3- گذراندن 24 واحد درسي از دروس دكتري آمار زيستي
4- موفقيت در امتحان جامع
5- ارائه يك رساله تحقيقي اصيل
5- نقش و توانائي:
فارغ التحصيلان اين دوره توانائي آن را خواهند داشت مسائل نظري و عملي آمار را در اين زمينه آمار زيستي تحليل كرده و براي آنها راه حلهاي مناسب ارائه نمايند.
تحقيقات، فارغالتحصيلان اين دوره بايد به گونهاي باشد كه در پيشبرد علم آمار زيستي مؤثر واقع شود.
6- ضرورت و اهميت:
آمار زيستي يكي از مهمترين ابزار تحقيق در علوم پايه پزشكي، پزشكي باليني و پزشكي اجتماعي است و هيچ برنامهريزي صحيح در اين زمينه بدون استفاده از روشهاي آماري نتيجه مطلوب نخواهد داشت. لذا وجود افراد متخصص در اين رشته از اهميت فوقالعادهاي برخوردار است و ضرورت دارد كه دورههايي جهت تربيت افراد متخصص در پيشبرد اين علم داير گردد.
7- شرايط ورود:
1- داشتن شرايط عمومي ورود به دوره دكتري آمار زيستي
2- داشتن مدرك كارشناسي ارشد در رشته آمار زيستي
3- شركت در آزمون ورودي و موفقيت در آن طبق ضوابط تعيين شده
مواد امتحاني و ضرايب آن در آزمون ورودي دكتري آمار زيستي به شرح زير است:
- احتمالات و آمار رياضي (با ضريب 2)
- روش هاي آمار زيستي شامل آناليز واريانس، آناليز كوواريانس، رگرسيون، نمونهگيري و آمار ناپارامتري (با ضريب 3)
- اپيدميولوژي (با ضريب 2)
- كليات پزشكي و بهداشتي (با ضريب 1)
- جمعيت شناسي پزشكي ( با ضريب 1)
- زبان تخصصي (با ضريب 3)
دروس اختصاصی دوره دکتری
-
تحلیل نمونه های بزرگ
-
طرح آزمایش های پزشکی
-
تحلیل چند متغیره ۱
-
تحلیل داده های گسسته و رده بندی
-
تحلیل داده های بقاء جداول عمر
-
استنباط آماری
دروس انتخابی دوره دکتری آمارزیستی (۶ واحد)
-
تحقیق در عملیات
-
روش های کاربردی آمار
-
تحلیل چند متغیره ۲
-
روش های کمترین توان های دوم و مدل های خطی
-
مباحث پیشرفته در تحلیل واریانس
-
شبیه سازی رقمی در نظامات بهداشتی
-
اصول آماری در ارزشیابی تحقیقات
-
استنباط آماری نپیشرفته ناپارامتری
-
روش تحلیل تدریجی در علوم پزشکی
-
فرآیندهای تصادفی در علوم زیستی
-
مباحث و موضوعات خاص در آمارزیستی
-
مباحث پیشرفته در نظریه تصمیم گیری
-
مباحث پیشرفتهدر نظریه آمار بیز
-
مباحث پیشرفته در زمینه اعتمادپذیری
براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به سايت معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي تهران مراجعه نماييد
من احسان صباغيان، دانشجوی دکتری در زمینه بیوانفورماتیک هستم. علاقه مند به مباحث كاربردي آمار در علوم مختلف، به خصوص پزشكي و ژنتیک.